Tipus d'activitat: Jornada
Organitzat per: EspaiGea
Dates: 22 d'abril de 2022
Lloc: Híbrida
Horari: 12h - 13:30h
Preu: Gratuït
Descripció:
L’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC), en col·laboració amb la Facultat de Ciències de la Terra de la Universitat de Barcelona (UB), el Departament de Geologia de la Facultat de Ciències de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), el Centre GEOCAMB del Departament Ciències Ambientals de la Universitat de Girona (UdG), el Departament d’Enginyeria Minera, Industrial i TIC (EPSEM) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC), Geociències Barcelona – CSIC (GEO3BCN-CSIC), el Centre Excursionista de Catalunya (CEC), l’ Il·lustre Col·legi Oficial de Geòlegs – Delegació de Catalunya (COLGEOCAT), el Museu de Ciències Naturals (Nat) i la Asociación Española para la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra (AEPECT), us convida al primer aniversari de l’espai de divulgació de la geologia a Catalunya, Espaigea.
Espaigea és el resultat d’una iniciativa conjunta realitzada per les entitats promotores amb l’objectiu d’establir estratègies per millorar i incrementar la formació, la cultura i els aspectes de la recerca científica que aporten coneixement geològic a la ciutadania. Es tracta d’una plataforma oberta que neix amb la voluntat de connectar totes les institucions, associacions, entitats, museus, centres d’interpretació o divulgadors, entre d’altres, que realitzen activitats relacionades amb la divulgació de la Geologia i de les ciències afins.
En aquest primer aniversari, i coincidit amb el Dia de la Terra, volem parlar sobre “El futur de les geociències: on som i cap a on hem d’anar”. Durant les últimes dècades, les geociències han evolucionat ràpidament i ara poden produir models científics que ajuden a reconstruir i predir els processos passats i futurs de la Terra sòlida i la seva interacció amb l’atmosfera, la hidrosfera i la biosfera. Això inclou la previsió del comportament a curt i llarg termini dels sistemes geològics, i també la predicció de patrons geològics futurs. Cada dia les activitats humanes interaccionen amb el nostre Planeta. L’estructura i els processos que es produeixen tant a la superfície com a l’interior de la Terra tenen una gran rellevància per a les necessitats bàsiques de la humanitat, com ara el subministrament d’aigua i de recursos, la protecció contra els perills naturals i el control de la degradació ambiental de la Terra. Per tant, el coneixement de la Terra és la clau per desenvolupar una ciutadania informada i una consciència global d’un Planeta comú i d’un futur comú. En aquesta xerrada, presentarem una anàlisi general del que representen les geociències en el món actual i els reptes que hauran d’afrontar per fer front a l’emergència planetària actual.
Programa
12.00 – 12.05
Benvinguda
Antoni Roca, subdirector general de Geologia i Geofísica, ICGC
12.05 – 12.15
Presentació de la jornada
Marta González, coordinadora d’Espaigea, ICGC
12.15 – 13.00
El futur de les geociències: on som i cap a on hem d’anar
Joan Martí Molist, director de l’Institut Geosciences Barcelona-CSIC (GEO3BCN-CSIC)
13.00 – 13.30
Torn obert de paraules
Lloc presencial: Sala d’Actes de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC). Parc de Montjuïc. 08038 Barcelona (
mapa )
Inscripció presencial: L’assistència és gratuïta però, atesa la capacitat limitada de la sala, és indispensable inscriure’s al més aviat possible.
És imprescindible l’ús, en tot moment, de mascareta
Assistència en línia: Els que vulgueu assistir-hi remotament, no cal que us registreu. Podeu connectar-vos el dia i hora de la jornada
clicant en aquest l’enllaç