TERRES RARES – Lliçons apreses a la Jornada COLGEOCAT

El passat 5 de juny es va celebrar la jornada “Terres Rares. D’elements ‘rars’ a recurs estratègic. Per què són tan importants?”, organitzada pel Col·legi de Geòlegs i Geòlogues de Catalunya (COLGEOCAT) a l’Aula Magna Carmina Virgili de la Facultat de Ciències de la Terra de la Universitat de Barcelona. L’acte, que va comptar amb prop de 160 inscrits d’arreu de Catalunya, l’Estat i l’estranger, es va desenvolupar en format presencial i en línia, i va reunir especialistes del món acadèmic, institucional i empresarial per abordar el paper estratègic de les terres rares en el context actual.

La jornada va ser inaugurada pel Dr. Albert Soler, Degà de la Facultat, i per Vinyet Solà, presidenta de COLGEOCAT. Tots dos van destacar la importància de la recerca i exploració geològica en el marc de la transició energètica, així com la preocupació per la disminució dels continguts de geologia en l’ensenyament secundari. Al llarg de les ponències, es va tractar des de la definició i context geològic de les terres rares fins a projectes recents de recerca i exploració, com el projecte europeu SuMREE o el projecte POMINAL de l’IGME. També es van presentar casos pràctics com el del jaciment de Matamulas (Ciudad Real), considerat el més gran d’Europa, i es van exposar les dificultats legals i administratives actuals per a la seva explotació, així com el fort rebuig social que sovint genera la mineria.

Durant el debat posterior, es van abordar qüestions com l’exploració de recursos minerals en l’oceà, la geoabsorció d’elements en argiles i el reciclatge com a via alternativa per a obtenir terres rares. En David Rabadà va aprofitar per informar sobre la recent nota emesa pels degans de ciències en relació amb la desaparició de la geologia a la LOMLOE. Finalment, la cloenda va anar a càrrec de Joan Martinez Bofill, vicepresident de COLGEOCAT, que va posar en valor la necessitat de disposar de coneixement geològic i mineralògic del territori, impulsar una mineria sostenible i disposar de professionals ben formats i col·legiats, destacant el paper del Eurotitle emès per la European Federation of Geologists com a referent de qualitat professional.

L’acte ha tingut una gran repercussió, amb cobertura a mitjans com La Vanguardia, i confirma l’interès creixent pels recursos minerals estratègics com a eix clau per a un futur energètic sostenible i autosuficient.

Recursos disponibles:

Publicat el 25 de juny del 2025